LA FĒTE DE ST JEAN

Die trom en die trekklaviere hoor jy al op ‘n afstand.  En dan is hulle daar – die optog van kinders met swaaiende lanterns, grootmense, musici et die dansers.  Hulle vorm ‘n arena op Place Charles Cros, die oop hof onder my woonstelvenster.  Ek draf die trappe met my kamera af.  Dié jaar loop ek nie die Fees van St Jan (om die Hollandse vertaling te gebruik) mis nie.

Van ver al

Die dansers, vier pare, uitgedos in tradisionele kostuum, staan reg.  Hulle trek weg en die musiek laat my verlangs dink aan boeremusiek, majeursleutel dansmusiek.  Die kostuums kom voor as Spaans of selfs, Italiaans, maar nee, dis Occitan, die patois-kultuur van die Midi, die suide van Frankryk.  Die mans het swart, breërand cordobe-hoede met swart onderbaadjies en broeke;  die vrouens, wydromprokke, fyn borduur en doeke.  En daar is verbysterende triptrap passies, arms omhoog, kringbewegings, die stralende genot en die geklap en geskree van die gehoor, vol bewondering en waardering.  Ek kyk toe, sommer in ekstase.

Die dansers van St Jean

Wat ek hier sien, weet ek al, kom van ver, selfs lank voor die Christen geloof, waarskynlik deur die oer-Kelte gevier en wie weet, nog voor hulle.  Die Katolieke Kerk, skugter vir wat heidens is, het vroeg die fees oorgeneem en dit omgeskep as die fees van Johannes die Doper, hy wat ses maande voor Christus gebore is.  Dus, ‘n middelsomers fees.

Sy wat dans

Aan teenoorgestelde kante van die dansers en die gehoor is daar twee mans met groot fakkels, ‘n weerklank van hoe die fees in vroeër eeue gevier is – met ‘n reuse kampvuur waardeur die waaghalse van die gemeenskap gespring het.  Langs die trekklaviere en die dame wat die trom slaan, is twee meisies met versierde meibome wat ook in die verre geskiedenis weerklank vind.   En dié fees word elke jaar op verskillende maniere vanaf Oos-Europa tot in Ierland gevier.   Onder die Franse gemeenskappe in Kanada is die fees ook baie populêr.

Die meiboom, uit verre geskiedenis

Ek dink aan ander volksdanse, aan my intense vreugde, juis omdat dit ervarings is wat ek buite die media beleef het – die Klopse van die Wes-Kaap, Bulgaries en Russiese volksdanse, Zoeloe-danse, die gewyde volksdanse van Korea.  Dit wat stryd voer met die enersmaking van globale media.  Dit wat by my bly.

Volksdans, St Jean

En – kan jy dit glo? – die viering gebeur terwyl die aandwolke veryl en ‘n jaspis volmaan oor die toneel gloei.

 

©  Willem van der Walt

www.loertoer.wordpress.com

Les Semboules, Antibes

8ste Julie, 2017

 

Bronne

Wikipedia :  Feast of St John

 

Beelde

Foto’s en tekeninge – myne

 

 

 

 

 

Tagged: , , , ,

Leave a Reply

