KUFŰRSTENDAMM, Berlyn

Die Ku'Damm vanaf die jare Sestig

Die Ku’Damm vanaf die jare Sestig

Die Ku’damm, soos die Berlyners dit noem, het hierdie week, ses dae voor Kersfees, die toneel van ‘n tragedie geword.  Dit raak my want ek het, jare gelede, gestap juis waar die terreuraanval van Maandag die 19de Desember plaasgevind het.  Die plek het destyds ‘n groot indruk op my gelaat, een wat ek koester.

Kaiser Wilhelmkerk, 1900

Kaiser Wilhelmkerk, 1900

Die Kufűrstendamm is die Champs Elysées van Berlyn, soos een skrywer dit sê.  Dit is al eeue so en die fokuspunt was die Kaiser Wilhelmkerk, ‘n laat byvoeging in 1890 tot die herlewing van die gotiese styl in die 19de eeu.  In 1943 tref die eerste bomme die kerk en met die slag van Berlyn in 1945 het slegs die twee torings van die kerk bly staan.  Die een toring moes ná die oorlog gesloop word.

Die Duitse owerhede van Berlyn het besluit om die oorblywende toring van die kerk net so te behou,  verkool en ruïneer.  Tipies van die Berlyners se suur humorsin word die bouval “die Hol Tand” genoem.  In die voorportaal van die toring onthou ek ‘n plaak wat, namens die Duitse volk, belowe om nie weer oorlog te voer nie.

In die laat-1950s ontwerp die argitek Eiermann ‘n moderne kerk wat vanaf 1959 tot 1963 gebou is.  Die kontras tussen die oue en die nuwe kan nie groter wees nie.

Kontras

Kontras

Die nuwe toring, digby die oue, is vyfhoekig en, soos die agthoekige ouditorium, gestroop tot die essensie van reguit lyne, ‘n deurdagte toevoeging tot die modernisme.  Die Berlyners noem dit die “Die Lipstiffie en Poeierboks”.

Binne die kerk

Binne die kerk

Binne die moderne kerk was ek omring deur ‘n skouspel  van reuse vensters, lig wat deur meer as 21,000 heuningkoekblokkies kleurglas straal.  In een deel is daar ‘n gedenkmal aan die Christenleier martelaars wat deur die Nazis vermoor is.  In ‘n ander deel, ‘n kruis uit die 13de eeu.

Kleurglas

Kleurglas

As die bouval van die Kaiser Wilhelmkerktoring vir my die pyn van oorloë verbeeld, is die moderne toring en kerk die genesing.   En weereens word dié deel van die Kufűrstendamm die toneel van ‘n tragedie.

Waar dit gebeur het

Waar dit gebeur het

Maar agt-en-veertig uur na die gruwelike gebeurtenis is die Kersmark weer oopgestel.  In die agtergrond van die televisie-omroeper wat die donker besonderhede aan die wêreld kondig, stap die Duitsers verby … minder ondersteuners vir die mark en diep bedroef, ja, maar met bratwurst in die een hand en ‘n glasie glűwein in die ander … genesing as weerstand.

Skadus

Skadus

© Willem van der Walt

www.loertoer.wordpress.com

Desember, 2016

Les Semboules, Antibes

 

Bron

Wikipedia

Beelde

Ku’damm  –  meros.org

Kaiser Wilhelmkerk 1900 –  rucius.org

Die oud en nuut  –  alarmy.com

Binneruim, moderne kerk  –  fodors.com

Kleurglasvensters  –  alarmy.com

Ku’damm vanaf toring  –  getty images

Silhoeétte  –  tripadvisor.fr

Tags:  terreuraanval, argitektuur, kersmark, Berlyn, oorlog, humorsin

 

Opgedra aan die slagoffers van dié wat die lewe haat

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: