VIER DIGTERS

Die winter klou vars aan my wange wanneer ek die oggend gaan stap.  Dit, na maande se somer wat gister tussen ‘n blaar blare weggewaai het.  Ek stap in Rue Robert Desnos af wat uit Boulevard André Breton vloei en ‘n entjie verder met Boulevard Guillaume Apollinaire een word.  Die drie strate omring die klein laerskool l’Ecole Jacques Prevert. Dis net digters waar jy kyk, sommer vier uit die avant-garde.  En ek wonder, Waar in my eie land is daar eer so hartlik aan kontemporêre digters betoon?

Brauner se portret van Andre Breton (

Brauner se portret van Andre Breton (1896-1966)

Breton was die voorloper in die Surrealistiese beweging en het die Manifes van hierdie andersdenkende geledere van skrywers en kunstenaars verwoord:  Dit is “psigiese outomatisme”, meen hy.  Hy was kontroversieël en sy werk is verstaanbaar deur die Vichy-regering verbied.  Hy het die Oorlog in die VSA deurgebring en met sy terugkeer na Frankryk het sy revolusionêre sienings nie verminder nie.  Sy magnum opus is Fata Morgana (1938), ‘n lang gedig wat die mirage-verskynsel as sentrale metafoor gebruik.

Robert Desnos (

Robert Desnos (1900-1945)

Robert Desnos, ook deel van die uitheemse kring skeppers, het gedigte, onder andere, geskryf wat hom ‘n leidende figuur gemaak het.  Hy het later oor politiek met Breton uitgeval en slegs in die benoeming van die twee strate weer by mekaar uitgekom.  Hy het by die Franse Weerstand aangesluit en is deur die Gestapo gearresteer.  In die doodskampe, loop die legende, het hy mense se handpalms gelees, en tot die soldate se vermaak, rooskleurige toekomste voorspel.  Hy is kort na die bevryding van die kampe dood.

Guillaume Apollinaire (  Portret deur Rozita

Guillaume Apollinaire (1880-1918)   Portret deur Rozita

Guillaume Apollinaire was ‘n Franse digter vanuit ‘n Pools-Italiaanse agtergrond.  Hy was ook ‘n dramaturg, kortverhaal- en romanskrywer en kunskritikus.  Selfs die woord “surrealisme” word aan hom toegeken.  Hy is betrek by die diefstal van die Mona Lisa maar is kort daarna vrygespreek.  As gevolg het hy ‘n pleidooi gelewer om die Louvre af te brand.  Sy gedig Reën het vroeg my aandag gevang:  die woorde van die gedig is gerangskik soos vallende water op die blad.  Hy is in die Groot Griep dood.

Jacques Prevert (

Jacques Prevert (1900-1977)

Jacques Prévert was ook in die Surrealistiese beweging aktief.  Afgesien van sy gedigte waarvan baie getoonset is, het hy draaiboeke vir films geskryf asook verhale.   Sy Ontbyt het my al as tiener ontroer, ‘n meesterstuk van gestroopte, beeldlose poësie.  Ek offer ‘n vertaling van die laaste paar reëls:

En hy loop

Die reën in

Sonder ‘n woord aan my

Sonder ‘n blik na my

En ek verberg

My gesig in my hande

En ek ween.

 

© Willem van der Walt

November, 2013

www.loertoer.wordpress.com

Foto’s

André Breton –  www.mam.paris.fr/en/node/358

Robert Desnos  –  pippoetry.blogspot.com

Guillaume Apollinaire  –  portret deur Rozita.  Cultured.com/image/267

Jacques Prévert  –  voiceseducation.org 

 

 

Tagged: , , , , ,

2 thoughts on “VIER DIGTERS

  1. Gert December 6, 2013 at 4:47 pm Reply

    Wow! Great blog. Ek sal weer hier kom kyk.

Leave a Reply

